Mese de operație din 1970 la Spitalul din Băilești
Spitalul Municipal „Prof. Dr. Irinel Popescu“ Băileşti deservește aproximativ 56.000 de locuitori (Foto: Claudiu Tudor)
Câteva clădiri cu aspect de cazarmă adunate la un loc într-o curte încăpătoare. Aceasta este imaginea care te întâmpină atunci când ajungi la Spitalul Municipal „Prof. Dr. Irinel Popescu“ Băileşti. Unitatea medicală se zbate să reziste într-o perioadă în care sistemul sanitar este subfinanțat. Aparatura veche trebuie înlocuită. Nici medicii nu sunt suficienți. Cu toate acestea, se încearcă asigurarea permanentă a medicamentelor.
Spitalul din Băilești deservește aproximativ 56.000 de oameni. Unitatea spitalicească are 128 de paturi, împărțite în patru secții și cinci compartimente. Fiecare secție are maximum 25 de paturi. Pacienții care locuiesc în zonă au la dispoziție specialitățile medicină internă, boli infecțioase, chirurgie generală, oftalmologie, ORL, obstetrică-ginecologie, pediatrie, ATI, neonatologie și compartimentul de primiri urgențe. În ambulatoriu există cabinet de neurologie, dermatologie și psihiatrie. Atât în spital, cât și în ambulator funcționează un compartiment de cronici pe recuperare și reabilitare medicală. Urgența este cea mai aglomerată zonă a spitalului. Anul trecut, aici s-au prezentat 13.000 de cazuri, iar pentru spitalizarea continuă au fost înregistrați 4.262 de bolnavi.
Fără aparatură performantă, medicii nu pot trata bolnavii. Medicina internă este o secție mereu aglomerată și pentru a diagnostica și trata corect, spitalul avea nevoie de un ecograf nou. În luna martie, conducerea unității a reușit să aducă un ecograf doppler 3D de ultimă generație. Cu acest tip de ecograf pot fi efectuate investigaţii pentru afecţiuni ale aparatului cardio-vascular, afecţiuni abdominale, afecţiuni ginecologice, urologice, endocrinologice. Avantajul acestui ecograf este că nu are efecte secundare asupra pacientului, iar imaginile sunt obţinute în timp real. „Sperăm să ne aducă venituri suplimentare, nu numai prin contractul cu Casa de Asigurări, ci și prin plata directă a serviciilor medicale pentru că în contractul cu Casa sunt doar anumite servicii acreditate“, a declarat Mirela Ţibreanu, managerul spitalului.
Lista aparaturii de care unitatea are nevoie este lungă
Spitalul din Băilești mai are însă nevoie și de altă aparatură ca să poată supraviețui. Urgentă este înlocuirea echipamentului medical învechit, care este folosit în acest moment în sălile de operație. „Avem nevoie de două mese chirurgicale pentru sălile de operație. Trebuie schimbate neapărat pentru că cele pe care le avem acum sunt din 1970. Le întreținem și le folosim așa cum sunt pentru că altă soluție pe moment nu avem“, a explicat managerul unității medicale.
Și compartimentul de primiri urgențe are nevoie de aparatură. „Ne-ar fi util un echipament de radiografie mobil. Noi asigurăm serviciile de radiologie și pentru spital, și pentru ambulator, în ambulatoriul de specialitate. Avem radiologie și în spital, dar aparatul de acolo este fix, nu mobil. De asemenea, tot pentru compartimentul de urgență, spitalul are nevoie și de un analizor pentru hematologie. Acesta ne-ar ajuta să facem analize medicale de urgență. Laboratorul nostru de analize oferă acest tip de servicii, dar se pot face cu programare și nu putem să avem acces nonstop. Aceasta este aparatura de care unitatea medicală are nevoie urgentă. Însă, mai există și alte lucruri de care ar fi nevoie…“, a povestit Mirela Ţibreanu.
Secția de obstetrică-ginecologie așteaptă o igienizare totală
Igienizarea secțiilor și compartimentelor nu se poate face în totalitate în fiecare an pentru că spitalul nu dispune de banii necesari. Așa că soluția găsită de conducerea spitalului a fost ca măcar în fiecare an o secție să treacă printr-o curățenie generală. Anul acesta, Secția de obstetrică-ginecologie este la rând.
„În fiecare an am încercat să facem igienizare, însă nu se poate pentru că nu sunt bani. Și am încercat să facem prin rotație în fiecare secție câte ceva. Anul acesta, la rând este Secția de obstetrică-ginecologie și pentru asta ar trebui făcută igienizare generală. Ultima dată a fost făcută o astfel de igienizare în 2008-2009. Secția nu este în situația în care să nu putem caza pacienții, dar trebuie făcută o curățenie generală“, a precizat managerul spitalului.
Banii pe care Spitalul din Băilești îi are la dispoziție ajung în mare parte pentru salariile angajaților și pentru asigurarea medicamentelor și a dezinfectanților. La ultima contractare, spitalul a primit 490.000 de lei lunar. „Deocamdată, sunt asigurate serviciile până în luna septembrie și octombrie. Suma acoperă, în general, salariile personalului și ceea ce ține de cheltuielile legate de medicamente, reactivi, dezinfectanți. Comparativ cu anul 2014, am primit mai mult cu 40.000 de lei. Nu pot să spun că este foarte mult, dar să vedem ce o să mai fie pe viitor“, a specificat managerul unității medicale.
Opt posturi de medici scoase la concurs
Tot managerul unității susține că, vorbind de un spital municipal, s-a mers pe principiul de a oferi pacienților „măcar strictul necesar“. Din când în când mai apar și lacune în aprovizionarea cu medicamente.
„De fiecare dată ne-am acoperit necesarul. Este normal să apară lacune în aprovizionare. Se poate ca într-o lună să apară probleme cu unul dintre furnizori, altă dată cu alți furnizori. Este posibil să ne fie livrate comenzile parțial pentru că furnizorii nu le au în depozit, dar asta nu înseamnă că diferența va veni peste două săptămâni, ci peste două-trei zile“, a explicat Mirela Ţibreanu.
Deficitul de medici este una dintre problemele cele mai mari cu care se confruntă Spitalul din Băilești. Unitatea medicală a scos la concurs opt posturi pentru specialități diferite. Posturile sunt pentru psihiatrie, dermatologie, boli infecțioase, oftalmologie, ORL, oncologie, ortopedie și traumatologie, diabet și boli de nutriție. Dosarele trebuie depuse până pe 8 mai. „Patru dintre specialități funcționează în acest moment cu medic încadrat cu contract de prestări servicii ca să putem asigura specialitățile medicale. Este vorba de psihiatrie, dermatologie și boli infecțioase, iar pentru oftalmologie avem un contract încheiat cu un medic pensionar. Sunt foarte mulți pacienți cu boală cronică pentru oftalmologie care se adresează spitalului nostru și, ca să nu îi trimitem la Craiova, am găsit această soluție“, a declarat managerul unității sanitare.
Nemulțumiri apar de cele mai multe ori la Urgență
Spitalul din Băilești este pregătit pentru folosirea cardurilor de sănătate, fiind achiziționate 15 cititoare. Informaticienii spitalului se tem însă că sistemul informatic în care se lucrează va avea probleme de conexiune din cauza solicitărilor.
„Dacă pacientul nu prezintă cardul de sănătate, serviciul nu este validat de Casa de Asigurări și noi nu putem să recuperăm serviciul respectiv. Colegii mei informaticieni se tem de conexiunea cu serverul sistemului informatic în care se lucrează, SIUI. Vor fi milioane de utilizatori și s-ar putea să apară probleme de conexiune. În general, pacienții vor să vină la medic, să fie tratați și să nu aștepte foarte mult și este posibil să apară probleme din acest punct de vedere, dacă sistemul o să meargă greu“, a spus Mirela Ţibreanu.
De la 1 aprilie, fiecare pacient trebuie să completeze un formular la ieşirea din spital. Părerile despre serviciile şi condiţiile de care au avut parte pacienții pe perioada spitalizării sunt analizate de Consiliul Etic. La Spitalul din Băilești, bolnavii au completat astfel de chestionare. Cele mai multe nemulțumiri ale oamenilor sunt legate de compartimentul de urgență. „În fiecare lună primim formularele completate. Sunt o sursă care ne ajută să ne corectăm acolo unde apar probleme.
Nemulțumiri apar de cele mai multe ori la Urgență pentru că pacienții spun că așteaptă mult. Se întâmplă la Urgență să vină în același timp mai mulți pacienți. Noi avem o listă de priorități în funcție de gradul urgenței și poți să aștepți și o jumătate de oră și o oră, dar asta numai dacă apar în același moment cinci sau șase cazuri mai grave, ceea ce la Băilești rar se întâmplă. De regulă mai mult de zece, 15 minute, nu se așteaptă. Când pacientul ajunge, este luat în primire de asistentul medical care anunță medicul de gardă. Nu avem medic pe Urgență nonstop. Avem doi medici care sunt încadrați în Departamentul de Primiri Urgențe și automat peste noapte se asigură urgența cu medicii de gardă“, a mai precizat Mirela Ţibreanu, managerul spitalului.